مقالات

بررسی اقتصادی و مالی خرید و نگهداری ماشین‌آلات صنعتی سنگین

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه ماشین آلات سنگین وجود دارد، بلاتکلیفی در تصمیمات است. همین مسئله باعث شده تا میان عرضه و تقاضا تعادلی وجود نداشته باشد. چند سالی است که به دلیل عدم شفافیت در حوزه‌های مالی به فکر نگهداری و نوسازی ماشین آلات نیستند. تقاضا در بازار ماشین آلات سنگین از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند و در نتیجه، شرکت‌های واردکننده این دسته از محصولات نمی‌توانند پیش‌بینی درستی از تقاضا و انتخاب سبد و تعداد آن داشته باشند.

در نهایت تمام این مسائل در کنار هم باعث شده تا ثبت سفارش ماشین آلات سنگین با چالش‌های زیادی روبرو باشد. نه تنها ماشین آلات سنگین، بلکه متعلقات آن هم با این مشکل روبرو هستند. در ادامه به مسائل مهمی که در بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین نقش دارند می‌پردازیم.

بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین

در بحث بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین گاهی اوقات فعالان این حوزه با توجه به عدم مطابقت بازار و نیاز آن‌ها اجباراً اقدام به واردات ماشین آلات بی‌کیفیت می‌کنند. هر چقدر این محصولات بی‌کیفیت‌تر باشد، قطعاً توقف پروژه‌ها هم به دلیل خرابی ماشین‌آلات و هزینه‌های جاری آن بیشتر است. از طرف دیگر، واردکنندگان با توجه به عدم امکان پیش‌بینی صحیح از میزان تقاضا امکان واردات کالای باکیفیت هم وجود ندارد.

تمام این مسائل در کنار هم باعث می‌شود تا نتوان نیاز بازار را تامین کرد. همچنین چالش‌های زیادی در مورد انتخاب مدل و تعداد واردات ماشین آلات وجود دارد؛ چرا که در صورت خطا، مشکلات فراوانی در فروش محصولات به وجود می‌آید و در نهایت منجر به استفاده از روش‌های فروش نامتعارف می‌شود. علاوه بر نیاز به متخصص در بحث نگهداری و سرویس ماشین آلات، برای بحث خرید و فروش آن هم نیاز به حضور کارشناسان و متخصصان است. اما در کارشناسی آن، چه موارد حائز اهمیت هستند؟ در ادامه به بررسی این نکات مهم می‌پردازیم.

نکات مهم در خرید ماشین‌آلات سنگین

در بخش کارشناسی خرید ماشین آلات سنگین و بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین نکاتی وجود دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

۱.       توجه به اعتبار و توانمندی فروشندگان در ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات

یکی از نکات بسیار مهمی که در بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین وجود دارد، توجه به اعتبار و توانمندی فروشندگان است. با خرید ماشین آلات از نمایندگی‌های رسمی به راحتی می‌توانید از تامین قطعات و خدمات پس از فروش خیالتان راحت باشد. خسارت ناشی از خرابی ماشین آلات و هزینه‌های تعمیر آن کاملاً قابل توجه است. به همین دلیل واردکننده باید حواسش به این موضوع باشد و با ارائه خدمات پس از فروش بتواند طول عمر ماشین آلات را افزایش و هزینه‌های سرویس و نگهداری آن را کاهش دهد.

۲.       توجه به عوامل موثر در قیمت

یکی دیگر از نکاتی که در بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین باید درنظر گرفته شود، این است که گاهی اختلاف قیمت زیاد در ماشین آلاتی که مشخصات فنی نزدیک به هم دارند، منطقی نیست. بنابراین واردکننده باید حتماً علت اختلاف قیمت را بررسی کند. از طرف دیگر، با توجه به کمبود نقدینگی نقش مهمی در فروش ماشین آلات دارد که باید حواستان به این موضوع باشد. گاهی اوقات این مسئله باعث می‌شود تا بازار خرید و فروش ماشین آلات دست دوم مورد توجه شرکت‌ها قرار بگیرد.

۳.       توجه به اصول ایمنی و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ماشین آلات

یکی دیگر از نکاتی که در بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین اهمیت زیادی دارد، توجه به اصول ایمنی است. این مسئله باعث می‌شود تا خسارت کمتری به ماشین آلات وارد شود و هزینه‌های سرویس، تعمیر و نگهداری آن کاهش پیدا کند. شرکت‌ها با اعمال قوانین مختلف به این موضوع کمک زیادی می‌کنند و از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند.

نتیجه‌گیری

ماشین آلات بخش مهمی از صنعت و شرکت‌های مختلف هستند که بدون آن امکان جلو بردن پروژه‌های صنعتی وجود ندارد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی بررسی عرضه و تقاضای ماشین‌آلات سنگین بپردازیم و نکات مهمی که در آن تاثیرگذار هستند را بررسی کنیم. اگر شما هم نظری در مورد این مقاله دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا از تجربیات شما در این زمینه استفاده کنیم.